Banc de memòria oral: Com vam migrar?

Dues terceres parts de la població catalana actual és migrant, o filla o neta de migrants (CED, 2019, p. 16). La migració és un procés i una realitat propera en les nostres famílies, amistats, al barri, entre els companys de l'institut... Els records o la memòria oral dels nostres processos migratoris és un patrimoni "no material" que cal preservar. La historia oral és una metodologia que se centra en els aspectes de la vida social a partir de vivències particulars (APM). Les històries de vida sobre el procés migratori de diverses persones s'ajunten per crear un "banc de memòria oral". Amb aquests testimonis podem construir "un retrat" del passat migratori del nostre barri, poble o ciutat.

Com es recorda l'itinerari des del lloc d'origen fins al destí? A quins fets històrics es fa referència? Quines dificultats i oportunitats van tenir? Quines similituds s'observen entre testimonis de generacions diferents? I entre testimonis de països diferents? Què poden significar aquestes possibles diferències? Quines qüestions queden ocultes? Com és el record segons el gènere del testimoni? Com es recorda l'acollida? Quines interpretacions podem fer-ne?