Consumisme: violència estructural o responsabilitat individual?

La incitació constant al consumisme es pot analitzar com una forma de violència estructural. Algunes tendències filosòfiques actuals (Lipovetzski, Bauman…) han parlat de l’homo consumericus per identificar el model antropològic dominant en la nostra època. Tanmateix, cada vegada hi ha més veus discordants que reclamen un consum més raonable, més responsable i sostenible com a única via alternativa de present i de futur.

Quina relació hi ha entre violència estructural i consumisme? Consumir i ser consumista són el mateix? Fins a quin punt el consum (el fet de consumir més o menys o de consumir o no uns determinats productes
o marques) defineix la identitat de les persones? Quins mecanismes o mitjans inciten al consum i al consumisme (diferents tipus de publicitat, Internet, modes, pressió social…)? Quines iniciatives podem seguir per consumir d’una manera més responsable i sostenible? Quines institucions estan treballant en aquest sentit?

Algunes lectures de títols filosòfics i sociològics poden permetre a l’alumnat plantejar un marc teòric adequat per a la recerca. Poden ser útils els títols següents:

• Bauman, Z. Vida de consumo, de Z. Bauman. Mèxic: FCE, 2007.
  • Lipovetzski, G. La felicidad paradójica: Ensayo sobre la sociedad de consumo. Barcelona: Anagrama, 2007.
  • García del Muro, J. Menú de cada dia: carn de canó. Lleida: Pagès, 2010.

L’alumnat pot investigar, mitjançant visites i entrevistes, quines institucions estan treballant per fomentar el consum responsable entre la ciutadania al seu municipi i com ho fan. També pot ser interessant provar d’esbrinar les formes concretes de consum responsable accessibles a una persona de la seva edat. Un apartat d’enquestes analitzades pot permetre esbrinar els hàbits de consum(isme) de les persones més joves i el seu coneixement de les mesures de consum responsable.

Recerca elaborada pel grup de treball Recerca per a la pau des de la Filosofia de Batxillerat (2011/2012)

Temes: , , ,