Com pot l’art incentivar la solidaritat amb les persones refugiades?

sensibilitzacioExposicions pictòriques i fotogràfiques solidàries amb les ONG que treballen per a les persones refugiades, funcions teatrals que representen la realitat afrontada pel col·lectiu, música que descriu tant precàries situacions de refugi com discutibles actuacions governamentals,… L’art és una manera de denunciar la crisi del refugi, despertar la consciència, i incentivar la implicació de la societat civil amb la realitat de les persones refugiades. Igualment, l’art és un mitjà amb què aquestes persones poden expressar les experiències i emocions viscudes durant el desplaçament forçós i la integració a la societat d’acollida.

En aquest sentit, un objectiu de recerca podria ser dissenyar una intervenció artística (en l’àmbit del teatre, la pintura, la música, la fotografia…) que serveixi per a la sensibilització i l’increment de la solidaritat de la societat civil envers les persones refugiades. Un altre objectiu podria ser proposar una acció artística amb què persones refugiades poguessin expressar les seves vivències i els seus sentiments. I un altre objectiu també podria ser analitzar expressions artístiques de persones refugiades.

En el cas del primer objectiu, la metodologia de recerca pot ser una Investigació Acció Participativa (IAP), en què l’estudiant participa a la mobilització social a favor de les persones refugiades no només amb intenció d’investigar-la, sinó també amb intenció de canviar-la. En aquest sentit, l’alumne que investiga pot fer un voluntariat en algun col·lectiu o entitat en què faci servir l’art per incentivar la mobilització social; o bé organitzar actes o campanyes solidàries dins i/o fora del centre educatiu amb el mateix objectiu.

Recursos per iniciar la recerca:

• Pallasos en rebeldía
  • Fotomovimiento
  • Music against borders. Projecte que gestiona un programa nacional de donació d’instruments musicals, que es destinen a músics que viuen en camps de refugiats de Calais, així com a tallers perquè les persones refugiades puguin compartir la seva música i adquirir noves habilitats en aquest àmbit. Igualment, el projecte dóna suport de llarg termini a migrants mitjançant els beneficis terapèutics, socials, creatius i econòmics de la música.
  • Dismaland. “Parc de diversions” de l’artista Bansky, que va mostrar terribles situacions que han de viure les persones refugiades. Quan va tancar portes, indrets del parc es van destinar al refugi i van ser donats a camps de refugiats de Calais.
  • Threads. The Calais cartoon. Historieta creativa de la dibuixant britànica Kate Evans, que l’ofereix a organitzacions solidàries perquè la venguin i recaptin fons per a les persones refugiades.
  • ART in the Jungle. Intervencions d’artistes independents a Calais i Gran Synthe els anys 2015 i 2016, i a Ile de France i altres parts de França els anys 2016 i 2017.
  • 7 art initiatives that are transforming the lives of refugees (UNHCR)
  • Art of Hope. Pretén alleujar el trauma de les persones refugiades sirianes a través de la teràpia artística i la formació vocacional.
  • Art for Refugees in Transition. Proporciona programes d’estudis i de formació perquè tant infants com adults de les comunitats de refugiats participin en arts visuals, escèniques i creatives extretes de la seva pròpia cultura, com a eina per ajudar-los a recuperar-se del trauma, el terror i la dislocació de la guerra.
  • Art Refuge UK. ONG que ofereix suport a les persones desplaçades a través de l’art i la teràpia artística.
  • Refugee Art Project (Austràlia). Projecte concebut per un col·lectiu d’acadèmics i artistes preocupats per la difícil situació de les persones refugiades i sol·licitants d’asil a Austràlia. Des de la seva creació, a finals de 2010, més de 500 obres d’art creades per persones refugiades i sol·licitants d’asil han estat exposades al públic australià.

Temes: , , ,