Videojocs amb propòsit educatiu i social

Quatre estudiants de 3r curs del grau de Disseny de la Universitat de Barcelona han creat el videojoc Last hope. A week in the street, que convida a posar-se en la pell d’una persona sense sostre de la ciutat de Barcelona.

El projecte es basa en la idea d’utilitzar dades obertes (open data) amb finalitat social en l’àmbit dels jocs seriosos (serious games), els quals, a més d’entretenir, tenen un propòsit educatiu i social.

En aquest sentit, un treball de recerca de batxillerat podria consistir a transformar les dades obertes d’una administració pública en el disseny d’un videojoc que sensibilitzi la població sobre una determinada problemàtica social i que promogui, així, la participació ciutadana en la promoció i defensa dels drets humans.

Per exemple, l’associació Ars Games parla d’un joc estil Monopoly basat en el preu mitjà dels lloguers per barris de Barcelona o d’un simulador de ciutat que doni a conèixer les dades de distribució de recursos.

Aquestes iniciatives proposen entendre el videojoc com un procomú, més enllà del seu context de producció industrial o artística.

Recursos per iniciar la recerca:

• Taller de Disseny de Serious Games del Grau en Disseny de la UB
  • Dr. Joan Morales Moras
  • Ars Games, associació que desenvolupa Jocs del Comú, un projecte de gamificació que, a partir de la idea dels jocs de dades (data-games), busca generar mecanismes per transformar les dades obertes de l’Ajuntament de Barcelona en una experiència interactiva que, mitjançant dinàmiques de joc, impulsi la participació ciutadana.

Temes: , ,