Pol Nord: delimitació del territori i drets indígenes

Font: UNEP

El desgel al Pol Nord està permetent l’accés a la gran quantitat de recursos naturals d’aquesta regió, fins ara amagats sota el mantell de gel. La seva explotació genera conflicte entre els països àrtics, doncs suposa delimitar fronteres en aquest territori. Alhora, estan en joc els drets dels pobles indígenes que l’habiten.

Quina ha estat l’evolució d’aquest conflicte fins al moment? Quines accions unilaterals han emprès els diferents Estats? Quines multilaterals? Quines contribueixen a una resolució pacífica del conflicte? Quines poden portar a un esclat de la violència? Què motiva la línia d’actuació dels diferents països?

Quins són els drets dels pobles indígenes en el marc d’aquest conflicte? Quins són els seus drets específicament respecte als béns que amaga l’Àrtic sota el seu mantell de gel? Actualment, els diferents països estan tenint en compte aquests drets? Quines accions han prés els pobles indígenes per defensar els seus drets?

• Primer, caldria elaborar una perspectiva general sobre el conflicte:  quins països hi estan implicats, les posicions de cada país en la qüestió de la delimitació del territori i a quins àmbits afecten aquestes fronteres: canvi climàtic, recursos naturals -gas, petroli i d’altres amagats a l’oceà- i, especialment, drets humans dels habitants d’aquesta regió.
  • És un tema d’actualitat, el conflicte s’està desenvolupant en aquests moments, pel que l’alumne pot realitzar un recull de notícies publicades a la premsa durant la realització de la primera part i elaborar-ne un anàlisi personal sobre aquesta qüestió.
  • També es pot centrar l’anàlisi en la perspectiva d’algunes de les parts en conflicte, sigui algun Estat àrtic (Rússia, Dinamarca, Estats Units, Canadà, Islàndia i Noruega) o bé algun dels pobles indígenes de la regió, redactant l’anàlisi des de la perspectiva d’aquestes parts i comparant les notícies que es publiquen sobre uns mateixos esdeveniments d’actualitat en els diaris de cada país.

Proposta elaborada per la Clínica Jurídica en Drets Humans, de la Facultat de Dret de la UB.

Temes: , , ,