El tractament informatiu dels atemptats

“Totes les cadenes van emetre imatges de víctimes identificables en les primeres reaccions informatives que es van produir arran de l’atemptat terrorista a la Rambla de Barcelona, el 17 d’agost de 2017”.

És una de les conclusions que es desprenen de l’informe El tractament informatiu dels atemptats a Barcelona i a Cambrils (17 i 18 d’agost de 2017), que va ser aprovat pel Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya el 15 de setembre.

La mostra analitzada inclou set televisions (TV3, 3/24, 8tv, La 1, Canal 24H, Antena 3 TV i Telecinco) i tres ràdios (Catalunya Ràdio, Catalunya Informació i RAC1), així com 17 vídeos de tres plataformes d’intercanvi de vídeos a Internet (YouTube, LiveLeak i Dailymotion), en el període comprès entre les 17 hores del 17 d’agost i les 17 hores del 18 d’agost de 2017.

Entre altres aspectes, l’informe del CAC verifica el grau de compliment de les Recomanacions sobre la cobertura informativa d’actes terroristes, elaborades pel propi CAC i pel Col·legi de Periodistes de Catalunya el novembre de 2016.

En aquest sentit, un objectiu de recerca de batxillerat podria ser analitzar el tractament informatiu d’un atemptat terrorista, ja sigui el que va succeir l’agost de 2017 a Barcelona (però canviant la mostra escollida pel CAC) o bé d’altres que s’han succeït en els últims anys a diverses ciutats d’Europa i del món (mitjançant les hemeroteques de diaris i les d’altres mitjans de comunicació).

Serà important acotar el nombre de mitjans que s’analitzen, quines seccions/programes són objecte d’anàlisi i durant quin període de temps. També és possible comparar el tractament que realitzen dos o més mitjans concrets.

Pel que fa a les tècniques de recerca, el treball es desenvoluparia a través de l’anàlisi de contingut.

Recursos per iniciar la recerca

Temes: , ,