Comunicació artística sobre drets humans

ciencia animadaT’imagines un espectacle de clown que parli de dendrocronologia (la ciència que estudia els anells de creixement dels arbres)? Existeix. És “La veu dels arbres“, un dels projectes de La UB divulga en què la ciència es comunica a través de l’art. Una altra de les seves iniciatives és, per exemple, “Ciència animada“, una biblioteca de recursos audiovisuals de caràcter científic; i una tercera proposta és “Pinta’m un conte“, un cicle itinerant de narracions de contes científics amb il·lustracions en directe.

Són experiències d’arts escèniques, art audiovisual i literatura i pintura que demostren com l’expressió artística pot ser vehicle per comunicar recerques científiques.

Més concretament, en l’àmbit dels drets humans, una proposta de treball de recerca per a l’alumnat de batxillerat artístic seria comunicar de forma artística o visual els resultats d’informes de recerca en drets humans que publiquen entitats com les següents:

– Amnistia Internacional

– Institut de Drets Humans de Catalunya

– Centre Delàs

Un exemple d’aquest tipus de comunicació és el que explica el col·lectiu Tactical Technology al llibre Visualising Information for Advocacy, en què presenta més de 60 exemples de campanyes d’informació visual per a l’activisme d’arreu del món i explora com es pot influir en diverses problemàtiques utilitzant la combinació correcta d’informació, disseny, tecnologies i xarxes.

Des d’aquest col·lectiu opinen que, “com a activistes, no podem seure i esperar que la gent s’endinsi en informes de seixanta pàgines”, sinó que, en canvi, “la informació oportuna, rigorosa i ben presentada és el nostre major actiu“. En concret, Tactical Technology ha desenvolupat tres maneres de classificar el funcionament de l’expressió visual en campanyes de promoció:
Greenpeace
– Obtenir la idea consisteix a fer obres senzilles i atractives que transmetin un missatge concís, provocant i convidant el receptor a descobrir més sobre el tema.

– Obtenir la descripció consisteix a crear un resum visual d’un debat tot elaborant una narrativa amb imatges i dades.

– Obtenir el detall consisteix a presentar les dades a través de formats digitals interactius de manera que el receptor pugui cavar més profund i explorar per si mateix el problema.

Temes: , , , , ,